Cine e ics?

sâmbătă, 5 februarie 2011

Prepararea primului meu sushi. Reţetă sushi pentru începători.

     Fiind fan al orezului, m-am hotărât să îmi gătesc sushi, cu toate că "gătit"e mult spus, deoarece am ajuns foarte repede la produsul finit, iar satisfacţia a fost foarte mare când am avut pe masă un produs exotic pe care l-am mâncat doar în restaurantele cu specific asiatic.
     [de aici va puteti procura setul cu ingredientele si condimentele de baza pentru sushi, sau scrieti-mi un mail si vi-l voi trimite foarte repede]

     Am citit nenumărate tutoriale; de departe l-am găsit ca fiind foarte accesibil blogg-ul  lui florin itu, unde sunt date nenumărate detalii pe care le-am aplicat pas cu pas şi de unde am luat majoritatea informaţiilor .
        Pentru un sushi care să se apropie la gust fo
 arte mult cu cele făcute de profesionişti, aveţi nevoie neapărat de:


-orez special pentru sushi,
-oţet din orez,
-alge nori, 
-pastă de wasabi,
-sos de soia,
-ghimbir murat,
-un covoraş de bambus,
-beţişoare ca să ieşiţi din monotonie râzând că vă nu puteţi apuca preţioasa îmbucătură şi
- ingrediente pentru a realiza umplutura.




     Eu am folosit ce am avut prin bucătărie, respectiv ciuperci murate din cămară şi ton dintr-o conservă.
     Haideţi să le detaliem un pic pentru a ne familiariza cu ele:

1. OREZUL DE SUSHI
      Ingredientul de baza la sushi este orezul, acesta fiind preparat într-un mod special. Mai întâi aveţi nevoie de sushi rice, rotund si cu bobul scurt. Orezul trebuie spălat în două-trei ape (se clăteşte în mai multe rânduri de apă rece până aceasta rămâne curată) după care trebuie scurs şi băgat la frigider pentru 10-15 minute. Cantitatea variază în funcţie de numărul de porţii pe care vreţi să le faceţi, dar ca idee din 500 de grame de orez (un pachet standard) ies 6 porţii de rulouri mari sau 12 porţii de rulouri mici (fiecare portie având 6 sau 8 bucăţi, în funcţie de cum tăiaţi rulourile).

     După ce este scos din frigider, orezul va arăta alb si frumos. Orezul se pune la fiert într-o oală mare cu capac folosind apă în proporţie de 1.25:1 la orez (eu am masurat orezul cu o cana mai mare si apoi am pus apă cu aceeaşi cană) după care puneţi oala la foc mare si amestecaţi orezul cu o lingură de lemn din când în când ca să nu se prindă. În momentul în care apa începe să fiarbă reduceţi flacăra la minim, puneţi capacul şi lăsaţi oala pe foc încă 6-8 minute fără să mai amestecaţi pentru a nu rupe bobul (sau să mai ridicaţi capacul). Orezul este gata în momentul în care nu mai are apă peste el.
      În acest moment se scoate din oală cu lingura de lemn (nu de metal, atenţie!) şi se pune într-un vas mare.  Orezul care rămâne lipit pe fundul oalei trebuie lăsat acolo, deoarece este compromis neputând fi folosit la sushi. Vasul cu orez se acoperă cu un şervet de pânză şi se lasă cam 10 minute să se odihnească.

2. OŢETUL DE OREZ

     Secretul orezului de sushi stă în dressingul de oţet, care pentru 500g de orez se prepară astfel: într-o crăticioara (sau ibric) se pun 4 linguri de oţet de orez , două linguri de zahăr alb şi o linguriţă de sare.             Amestecul se pune pe aragaz la foc mic şi se amestecă până se dizolvă zahărul şi sarea (fără a se da în clocot!), după care zeama cu pricina se varsă într-un vas răcit în prealabil (se recomandă un castron pus în apă cu gheaţă, dar eu am udat un castronas si l-am lasat in congelator cam 10 minute). Zeama trebuie racită rapid pentru a nu se evapora acidul din oţet. Ca să fiţi siguri că aveţi zeama răcită la timp, vă sfătuiesc s-o preparaţi imediat ce aţi pus orezul la fiert, dupa care s-o lăsati la rece.

3. AMESTECAREA OREZULUI CU ZEAMA
       Turnaţi zeama peste orez şi apoi amestecaţi în timp ce faceţi vânt cu un evantai sau cu orice puteţi obţine acest efect de vânturare. Amestecul este gata cam dupa 5-6 minute de amestecat plus vânturat.

[
aici gasiti un tutorial video pentru paşii 1, 2 si 3]

4. UMPLUTURA
     Aceasta poate fi de foarte multe tipuri, de la legume (castraveti, morcovi, avocado, sparanghel) pâna la peşte crud (somon sau ton), icre şi altele. Eu am folosit ceva foarte simplu: ciuperci şi ton în suc propriu din conservă.
 

5. ÎNVELIREA
       Sushi se rulează într-o foaie de alge (numita nori). Nori vin în seturi de 10 foi şi au o dimensiune standard, puţţin mai mică de un format A4.  Aceste foi se pot folosi întregi (pentru rulourile mari) sau tăiate în doua pe lungime (pentru rulourile mici).

6. "INSTRUMENTUL" DE RULAT

      Sushi se rulează cu ajutorul unui covoraş de bambus. Covorasul de bambus se poate folosi ca atare sau învelit in folie de plastic alimentar (în cazul in care faceti rulouri cu orezul în afară, dar nu numai, plasticul ajutând la curăţarea rapidă).

7. RULAREA
     Se ia o foaie de nori şi se asează pe covoraşul de bambus cu partea lucioasă în jos. Se umezesc mâinile (un bol cu apă la îndemană e perfect) şi se ia un pumn de orez cam cât o minge de tenis. Bulgărele de orez se modelează într-o formă mai alungită şi se pune pe mijlocul foii de alge, pe care se distribuie uniform prin presare uşoară. Dupa ce foaia de alge este acoperită cu un strat de orez uniform cam de 1cm, se întinde foarte puţină pastă de wasabi pe mijloc. Tebuie să menţinez că la primul rulou am pus puţină pastă şi am plâns ca un copil nebătut, deci, trebui să puneţi foarte puţină până vă faceţi o idee privind aroma şi tăria. 


      Peste wasabi am pus umplutura,  peşte şi apoi ciuperci, iar intercalat, nişte foi de salată cu nişte fideluţe mici de ardei iute. Sper să nu se supere specialiştii adevăraţi în sushi pentru combinaţiile astea nu foarte exotice.

      După ce aţi pus umplutura apucaţi covoraşul de bambus cu degetele mari şi începeţi să rulaţi, aplicând presiune pe rulou în acelaşi timp. Aici aveţi nevoie de ceva tehnică până o să vă iasă un rulou perfect, dar ideea e că foile de alge au marea calitate de a se lipi foarte uşor, asa că dacă sunteţi puţin atenţi n-o sa aveţi probleme, mai ales la rulourile mari. Dupa ce aţi închis ruloul iî puteţi da (prin presare) formă rotundă sau pătrată, în funcţie de inspiraţie.

      În acest moment tăiaţi ruloul, mai întâi la mijloc (cu un cuţit ascuţit pe care-l udaţi înainte de fiecare tăietură; eu am folosit un cutter), apoi puneţi bucăţile rezultate în paralel si le mai taiati fie in 4 fie în 3.

     Mi-au ieşit cam 35 de bucăţi din vreo 300 grame de orez şi m-am săturat doar mâncând capetele şi câteva bucăţi de sushi întregi; pe celelalte le-am luat la servici unde mi-am uimit toţi colegii. : )

[
aici gasiti un tutorial video în care este prezentat modul în care se face rularea]




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu